BIOGRAFIE

Biografie

Veronique komt uit een kunstzinnige en muzikale familie. Haar grootvader was een bekende Limburgse kunstschilder en met een dirigent en pianist als vader werd de klassieke muziek met de paplepel ingegoten. Mede door de “Ceremony of Carols”van Benjamin Britten voor koor en harp, die jaarlijks op het programma stonden tijdens het Kerstconcert onder leiding van haar vader, werd de liefde voor de harp aangewakkerd.

Veronique kreeg haar eerste harplessen op zesjarige leeftijd van de harpiste Phia Berghout. Op haar twaalfde werd zij, naast het gymnasium bèta, toegelaten tot de afdeling ‘Jong Talent’ van het Conservatorium te Maastricht bij de harpiste Teresia Rieu. Reeds op dertienjarige leeftijd debuteerde zij als soliste met orkest in de 100ste uitzending van het AVRO programma “Jonge mensen op het concertpodium”. In 1986 vertegenwoordigde zij Nederland tijdens het ‘Internationaal Concert voor Jonge Solisten’ ‘Eurovision Braodcast’. Zij werd begeleid door het Radio Orkest van Spanje onder leiding van Enrique Garcia Asensio. Ook was Veronique te gast als soliste bij het radioprogramma Für Elise uitgezonden vanuit de Spiegelzaal van Het Concertgebouw te Amsterdam. Aan het Rotterdams Conservatorium behaalde Veronique het Solisten Diploma (UM) ook bij Teresia Rieu. Hierna vervolgde ze haar studie aan de Indiana University te Bloomington USA bij de harpiste Suzann McDonald. In het eerste jaar behaalde zij hier het Performers Diploma. Na een zware selectieprocedure werd zij door internationaal gerenommeerde musici als Janos Starker, Menahin Pressler, Joseph Gingold en George Sebok voorgedragen voor het gerenommeerde Artist Diploma, dat zij behaalde met  de hoogste onderscheiding.

Gedurende haar carrière volgde Veronique vele masterclasses en privélessen bij grote musici als Helga Storck, Catherine Michel, Tattiana Tauer, Vera Badings, Jaques Zoon, Germaine Lorenzini en Erica Waardenburg.

Veronique won verschillende concoursen en beurzen, zoals een 4-jarige studiebeurs van stichting Podiumkunsten (WVC) en een beurs van het Prins Bernhard Fonds. Zij won het Nationale Harpconcours van Jong Muziek Talent Nederland. In 1994 won zij het Concerto-concours aan de Indiana University. Zij was laureaat in het Internationaal Harpconcours in Israel en het Internationaal Harpconcours in Bloomington USA.

Zij heeft recitals gegeven in Spanje, Denemarken, Duitsland, België, Frankrijk, Nederland en de USA. Zij soleerde met ondermeer het Radio Orkest van Madrid, het Noord Hollands Filharmonisch Orkest, het Promenade Orkest, het Heidelberger Sinfoniker, het Schlierbacher Kammerorchester, die Philharmonie der Nationen en het Filharmonisch Orkest van de Indiana University. Met deze orkesten speelde zij harpconcerten van o.a. Boieldieu, Händel, Ginastera, Dittersdorf, Albrechtsberger, Debussy en Ravel.

Veronique Serpenti

Veronique Serpenti

Veronique is een veel gevraagd orkestharpiste en treedt frequent op met onder meer het Radio Filharmonisch orkest, Radio Kamer Filharmonie, Het Gelders Orkest, Het Orkest van het Oosten, Luxemburg Philharmonie, Vlaamse Opera, Liège Philharmonie en die Philharmonie der Nationen. Tot 2008 was zij als soloharpiste verbonden aan Die Philharmonie der Nationen en Europa Philharmonie. Met deze orkesten maakte zij vele tournees en bezocht de grote zalen in ondermeer Duitsland, Italie, Frankrijk, Engeland en China.

Sinds 2002 is zij als freelancer verbonden aan het Radio Filharmonisch Orkest. Onder leiding van grote dirigenten zoals onder anderen Markus Stenz, Jaap van Zweden, Edo de Waard, Valery Gergiev, James Gaffigan, Charles Dutoit , Marie Alsop, Marc Wigglesworth, David Shalon en Jean Fournet werkt zij regelmatig mee aan tal van cd-, tv-en live radioproducties.

Als soliste werkte zij mee aan een cd-opname van koormuziek van Vic Nees met het BRTN-Kamerkoor. Concerten in België, Nederland en Duitsland volgden. Ook in de kamermuziek is Veronique actief. Regelmatig treedt zij op met verschillende bezettingen, variërend van duo tot septet.  Zo was zij onder andere te horen in Ravel’s septet in De Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam en in Caplet’s Conte Fantastique en Debussy’s Dansen, in De Jurriaanse Zaal van de Doelen Rotterdam. Met het Nederlands Harp Trio maakte zij een kleine tournee in Duitsland.

Ook in Nederland wordt zij regelmatig voor verschillende kamermuziekseries uitgenodigd. Zo speelde zij bijvoorbeeld in het Muiderslot, het Theater aan het Vrijthof, het Rosa Spierhuis, het Nutshuis, Dordrechts Museum, bij de Wittemse Kunstdagen en meer. Recentelijk heeft zij een zestal concerten gegeven met “De Bezetting Speelt”. Op het programma stond naast de bekende Trio Sonate van Debussy ook het prachtige Kwintet van Jean Cras.

Veronique wordt geregeld uitgenodigd om bij festivals te spelen. Zo opende zij met het harpconcert van Händel het ‘Hohenloher Kultursommer Festival’ begeleid door Heidelberger Sinfoniker. Zij soleerde in de ‘Focus on Youth’ concerten van het Internationale Wereld Harp Congres in Kopenhagen en zij trad op tijdens het Europees Harp Symposium te Amsterdam. Ook nam zij deel aan het kamermuziek festival de Wittemse Kunstdagen. Zij gaf haar medewerking tijdens het Art Festival op Sylt (Duitsland), het Finca Festival op Gran Canaria en The National Orchestra Institute, Maryland USA. In 2013 debuteerde zij op het Grachtenfestival Amsterdam met een reeks bijzondere uitvoeringen van La Bohème, bewerkt voor 15 musici in samenwerking met zangers van  ‘Theater an der Wien’.

JONGE MENSEN OP WEG NAAR HET CONCERTPODIUM

In 1983, op 13-jarige leeftijd, debuteerde Veronique als soliste ter gelegenheid van de 100ste (jubileum)-uitzending van het AVRO-programma “Jonge mensen op het concertpodium”. Zij was toen leerling van Theresia Rieu en werd, naast het gymnasium, toegelaten tot de voorbereidende klas van het Conservatorium te Maastricht.

  • Unforcierte Vitalität und feinnervige Eloquenz prägten denn auch die drei übrigen Programmbeiträge: Händels in der Orgelfassung geläuferiges Harfenconcerto B-dur op. 4/6 (HWV 294 / mit der famos sanglich-markant phrasierenden Solistin Veronique Serpenti.
    Rhein-Neckar Zeitung
  •  “Wie eine Fülle edler Perlen, an einer Schnur aufgereiht, kamen die Harfenklänge von Veronique Serpenti bei Händels Harfenconcert daher. Die begleitenden Streicher Nahmen ihr Vorlagen gerne auf, so dass sich eine köstliche musikalische Unterhaltung mit viel guter Melodik, fein dosierter Dynamik und packender Rhythmik einstellte.”
    Rhein-Neckar Zeitung
  • “Mit Boieldieus Harfenkonzert eröffnete die Solistin Veronique Serpenti den Zuhörern eine Welt filigranen Klanges. Brillante Figurationen, vor allem im abschließenden Rondo, stehen beim Soloinstrument im Mittelpunkt. Serpentis spiel präsentierte ein tief Verständnis für die unterschiedlichen Artikulationen darin. Vor allem im Mittelsatz, welcher zwischen Elegie und romantischer Verspieltheit pendelt, ließen sich die Besucher vom runden Klang der Harfenistin über dem gedämpften Streicherteppich faszinieren.”    
    Hanauer Anzeiger
  • “Serpenti brillierte im Faure’s Impromptu und hat einen verbluffenden Zugang zum Publikum.“
    Haller Tagblatt
  • “Serpenti entlockte ihrer wertvollen großen Konzertharfe wahrhaft symphonische Klangen“
    Waldkraiburger Nachrichten